طرفداری از نقد به دولت ‌شکایت نمی‌آید!

حسن روحانی که اخیرا باز هم اظهاراتی جنجالی و عجیب درباره مبانی و معرفت دینی مطرح کرده و از نقد معصومین علیهم‌السلام گفته بود، دیروز باز هم مدعی حمایت از نقد و آزادی نقادی در جامعه شد. به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی دیروز یکشنبه  در مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه چرا در عصر ما شهید مطهری‌ها و علامه طباطبایی‌ها دیگر نیستند؟ گفت: مگر ایشان با سفارش و پول درس خواندند. به جای پول و سفارش و مهندسی، باید فضای آزاد را در اختیار اندیشمندان و دانشمندان‌مان قرار دهید. باید فضای نقد و انتقاد را باز بگذارید تا در آن فضا علامه طباطبایی‌ها  و شهید مطهری‌ها تربیت شوند. اظهارات روحانی و همچنین اظهارات جنجالی او درباره نقد معصومین باعث شد واکنش‌‌های معناداری هم از سوی علمای دینی و هم از ناحیه افکار عمومی خطاب به وی داده شود. این برای بار نخست نیست که ادعای حسن روحانی درباره نقدپذیری با واکنش‌‌های اعتراضی مواجه می‌شود. به اعتقاد منتقدان، رفتار و عملکرد حسن روحانی طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان داده است او برابر نقد صبوری نکرده و همواره ماشین سرکوب منتقدان در دولت او با شکایت‌‌های متعدد یا اهانت‌‌های مکرر به صاحبان نقد فعال بوده است. حسن روحانی شاید تنها رئیس‌جمهوری در ایران است که بی‌سابقه‌‌‌‌‌ترین حملات و اهانت‌ها را خطاب به منتقدان خود مطرح کرده است. بی‌سواد، ترسو، بزدل، عقب‌مانده، بی‌شناسنامه، جیب‌بر و... تنها چند نمونه از ده‌ها توهینی است که شخص حسن روحانی خطاب به منتقدان به کار برده است. به غیر از این اهانت‌ها و حجم بیشتری از آن که توسط رسانه‌‌های حامی حسن روحانی علیه منتقدان به کار برده شده، رفتار دولت روحانی در سرکوب منتقدان نیز در بین دولت‌‌های گذشته کم‌سابقه و شاید بتوان گفت بی‌سابقه است. هم در 4 سال دولت یازدهم و هم طی چندماهی که از شروع به کار دولت دوازدهم گذشته، شاهد حجم انبوهی از شکایات دولت روحانی از رسانه‌‌های منتقد بوده‌ایم به‌گونه‌ای که در طول هفته تعداد زیادی از مدیران رسانه‌‌های منتقد روحانی در دادگاه‌ها به دنبال پیگیری شکایت‌‌های دولتی از خود هستند. به عنوان نمونه عزم و اراده دولت روحانی برای شکایت علیه روزنامه «وطن‌امروز» و فشار به این روزنامه منتقد، شاید یک نمونه قابل تامل باشد. فارغ از شکایت‌‌‌هایی که پیش از این در دادگاه مختومه شده، در حال حاضر 13 شکایت جاری از ناحیه دولت حسن روحانی علیه «وطن‌امروز» در دادگاه در حال پیگیری است. این تنها حجم شکایت‌‌های جاری از یک رسانه است و قاعدتا یک بررسی کلی درباره سایر رسانه‌‌های منتقد نیز می‌تواند چنین نتایجی را به همراه داشته باشد. این رفتار دولت حسن روحانی که نشان‌دهنده نقدناپذیری و ناصبوری دولت او در قبال منتقدان است، البته سال گذشته با یک افشاگری تکان‌دهنده از سوی آیت‌الله آملی‌لاریجانی مواجه شد به گونه‌ای که این افشاگری یک تصویر معنادار از وضعیت آزادی بیان و آزادی نقد در دیدگاه‌‌های رئیس‌جمهور را نشان داد.
17 آبان 95 پس از آنکه حسن روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به قوه‌قضائیه حمله کرده بود، رئیس قوه‌قضائیه به سخن آمد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در این‌باره خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌‌های واهی نشکنیم یا دهان‌ها را به بهانه‌ای غیراساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضا است. این نوعی افترا به قوه‌قضائیه و بلکه توهین است و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت‌‌‌هایی را به قوه‌قضائیه روا می‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می‌زنند. اینگونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! اینگونه افتراها به قوه‌قضائیه و تضعیف دستگاه قضا به سود چه کسی است؟ آیت‌الله آملی‌لاریجانی خطاب به گوینده چنین سخنانی تصریح کرد: برادر بزرگوار! شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌‌‌‌‌‌‌‌اید چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضا با فلان روزنامه برخورد نکرده است اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می‌یابید ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهان‌ها را نبندید!
آقای بستن دهان منتقدان!
یک نمونه قابل تامل دیگر درباره وضعیت نقدپذیری و آزادی بیان نزد دولت حسن روحانی ماجرای عبرت‌آموز حسین دهباشی است. حسین دهباشی، کارگردان فیلم انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم است. دهباشی نویسنده متن سخنرانی روحانی در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری در سال 92 نیز بوده است. متنی که فراز معروف و عبرت‌آموز آن درباره آزادی بیان این بود: «خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم‌‌‌گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان».


این بخش از سخنرانی روحانی در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری دوره یازدهم، بعدها دستاویز منتقدان شد تا تناقض قول و عمل در دولت روحانی نسبت به مقوله آزادی بیان و نقدپذیری را نشان دهند. در این میان اما این تناقض زمانی جالب‌‌‌‌‌‌تر شد که نویسنده همین متن سخنرانی تنفیذ که فراز مذکور را نوشته بود، خود نیز قربانی نقد ناپذیری دولت روحانی شد. بر این اساس، حسین دهباشی 5 دی‌ماه امسال خبر داد با شکایت وزیر بهداشت دولت روحانی به 4 ماه  حبس تعزیری محکوم شده است!
پای درس اخلاق آیت‌الله صدیقی
اما در سخنرانی دیروز حسن روحانی، او در اقدامی عجیب که با سیره گذشته‌‌‌‌اش در سال 78 همخوانی ندارد، به خطیب نماز جمعه تهران حمله کرد. پیش از این برخی نماینده‌‌های مجلس مدعی شده بودند وزیر اطلاعات در جلسه غیر علنی هفته گذشته مجلس درباره اعتراضات مردمی اخیر مدعی شده بود تاکید ائمه جمعه بر نارضایتی‌ها و کمبودهای کشور در شکل‌‌‌گیری اعتراضات تاثیر داشته است. اظهارات وزیر اطلاعات این ادعا را مطرح می‌کرد که ائمه جمعه همنوا با مردم از وضعیت نابسامانی معیشتی در کشور انتقاد کرده‌‌‌اند. با این حال اما حسن روحانی دیروز در سخنرانی خود به بهانه نقل یک جمله از آیت‌الله صدیقی، خطیب نماز جمعه هفته گذشته تهران، این استاد اخلاق را که از شاگردان برجسته آیت‌الله العظمی بهجت بوده‌‌اند با عبارت غیراخلاقی «بی‌ادبانه» مورد حمله قرار داد. روحانی به بهانه حمایت از اعتراضات، علیه ائمه جمعه اظهارنظر کرد و گفت: «هرکس حرف می‌زند یا اعتراضی می‌کند، یا خس و خاشاک است یا گاو یا گوساله یا آشغال. این چه طرز حرف زدن است، چرا توهین کرده و بی‌ادبانه با جامعه برخورد می‌کنیم». اظهارات روحانی که در وهله اول همان ماجرای اظهارات وزیر اطلاعات در جلسه غیرعلنی مجلس را تداعی می‌کرد، در حالی است که روحانی خودش در سال 78 در واکنش به ماجرای 18 تیر، معترضان را «اوباش، حقیر و پست» نامیده بود. اما واکنش آیت‌الله کاظم صدیقی به این حمله روحانی بسیار درس‌آموز است. امام‌جمعه موقت تهران در واکنش به این توهین روحانی گفت: آنچه در خطبه نماز جمعه تهران به سمع مردم عزیز و نمازگزاران رسید، تجلیل از مردم و تشکر فراوان از اجتماع مثال‌زدنی مردم در مقابله با آدم‌کشی، تخریب و آتش‌سوزی و سلب امنیت عمومی بود، بنده در نماز جمعه از مردم تشکر کرده و از حق اعتراض ایشان حمایت کردم. وی با بیان اینکه اعتراض حق معترضان است اما آشوب علیه مردم قابل‌قبول نیست، به تسنیم گفت:  از رئیس‌جمهور محترم انتظار ظرفیت داریم. آیت‌الله صدیقی خطاب به روحانی گفت: ما دلسوز شما هستیم، به جنگ با دشمنان بروید. شما مسؤولیت کمرشکنی دارید و بهتر است فرصت خود را صرف خدمت و رفع مشکلات مردم کنید نه مقابله با یک طلبه.